THE USE OF PODCAST WITH STUDENTS WITH BLINDNESS AS AN EDUCATIONAL AND INCLUSIVE TOOL

AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Allisson Pereira de Sousa de Mesquita Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
  • Rosana Mendes Éleres de Figueiredo

DOI:

https://doi.org/10.36942/revincluso.v5i1.1047

Keywords:

Podcast, Inclusive education, Behavior analysis, School and educational psychology, Students with blindness

Abstract

The illiteracy rate among people with disabilities reaches 19.5%, compared to 4.1% among those without disabilities. Additionally, 25.6% of people with disabilities manage to complete high school, in contrast to 57.3% of those without disabilities. In light of this scenario, the present study aims to analyze the creation and publication of the podcast Sala Inclusiva as a tool to support education and enhance the agency of blind students. We conducted critical and dialogical research based on interviews with school actors featured in the podcast episodes, as well as the author’s experience report as a Psychology intern, from the perspective of Behavior Analysis, in a school environment within the context of Emergency Remote Teaching (ERT) during the COVID-19 pandemic. The results obtained indicate several positive aspects, such as promoting student autonomy and inclusion, developing personal skills, and encouraging communication. It was possible to conclude that using podcasts is a promising strategy for fostering learning and inclusion. However, it is essential to invest in teacher training and the proper structuring necessary for the effective development and dissemination of this educational practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bottentuit Junior, J. B. B., & Coutinho, C. P. (2007). Podcast em educação: um contributo para o estado da arte [PDF]. RepositóriUM. https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7094/1/pod.pdf

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023). Censo escolar 2022: divulgação dos resultados. Brasília: Inep.

Brasil. (1996, December 20). Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, p. 27833.

Brasil. (2020, March 17). Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo Coronavírus – COVID 19. Diário Oficial da União, Brasil.

Carvalho, S. R. (2020, December). Podcast como recurso pedagógico no ensino remoto. Revista Aproximação, 2(5).

Celarino, A. L. D. S., et al. (2023). O uso de podcasts como instrumento didático na educação: abordagens nos periódicos nacionais entre 2009 e 2020. Educação em Revista, 39, Article e40882. https://doi.org/10.1590/0102 4698.40882

Conselho Federal de Psicologia. (2005). Código de Ética Profissional dos Psicólogos (Resolução n. 10/05).

DataReportal. (2020). Digital 2020 Global Overview Report: The essential guide to the world's connected behaviours. https://datareportal.com/reports/digital 2020 brazil

DataReportal. (2023). Digital 2023 Global Overview Report: The essential guide to the world's connected behaviours. We Are Social. https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital 2023 Global Overview Report.pdf

Ferreira Júnior, A. A., Rodrigues, C. H. P., Cintra, Á. S., Assunção Luiz, A. V., Bruni, A. T., Nascimento, A. C. D., & Fernandes, A. P. M. (2023). Podcast como ferramenta educacional na pandemia de COVID 19. Peer Review, 5(8), 290–305. https://doi.org/10.53660/436.prw1116

Freitas, M. C. de, Benitez, P., & Postalli, L. M. M. (2022). Contribuições da análise do comportamento para a inclusão educacional brasileira. Perspectivas em Análise do Comportamento, 13(1), 197–212. https://doi.org/10.18761/DH010.jul21

Henklain, M. H. O., & Carmo, J. dos S. (2013). Contribuições da análise do comportamento à educação: um convite ao diálogo. Cadernos de Pesquisa, 43(149), 704–723.

Hubner, M. M. C. (1987). Analisando a relação professor aluno: do planejamento à sala de aula. CLR-Balieiros.

Hubner, M. M. C. (2005). O Skinner que poucos conhecem: contribuições do autor para um mundo melhor, com ênfase na relação professor aluno. Momento do Professor (UAM. Impresso), 2(4), 44–49.

Hubner, M. M. C. (2012). O Skinner que poucos conhecem: contribuições do autor para um mundo melhor, com ênfase na relação professor aluno. In Contribuições da análise do comportamento (Trans. Santo André: Esetec). (Original work published 2005). [Accessed April 7, 2024].

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2023). Pessoas com deficiência 2023: divulgação dos resultados gerais. Rio de Janeiro: IBGE.

Lemos, L. H. A. de, & Carvalho, J. F. (2015). Uma introdução à tecnologia comportamental de ensino. InterEspaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, 1(2), 330–347.

Luckesi, C. C. (1998). Prática escolar: do erro como fonte de castigo ao erro como fonte de virtude (Série Idéias n. 8, pp. 133–140). FDE.

Luckesi, P. S., & Fonai, A. C. V. (2007, December). A preparação do professor em análise do comportamento. Psicologia Educacional, 25, 179–190.

Moreira, M. B., & Medeiros, C. A. (2007). Princípios básicos de análise do comportamento. Artmed.

Murta, C. M. G. (2016). Podcast: conversação em rede. Paper presented at XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, São Paulo, Brazil.

Mussi, R. F. de F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. de. (2021, October). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educativa, 17(48), 60–77.

Porto, T. M. E. (2006, April). As tecnologias de comunicação e informação na escola: relações possíveis... relações construídas. Revista Brasileira de Educação, 11(31), 43–57.

Pozzobon, M., Mahendra, F., & Marin, A. H. (2017, September). Renomeando o fracasso escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 387–396.

Silva, G. S. da, et al. (2020). A utilização do podcast como ferramenta de inclusão para estudantes cegos. In Anais IV CINTEDI. Realize Editora. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/72369 [Accessed December 3, 2023].

Skinner, B. F. (1953/1970). Ciência e comportamento humano. Brasília: Ed. UnB/ FUNBEC.

Skinner, B. F. (1968/1972). Tecnologia do ensino (R. Azzi, Trans.). São Paulo: EPU. (Original work published 1968).

Smith, L. M. (Ed.), & Smith, L. M. (Org.) (2010). Burrhus Skinner. In L. M. Smith & M. L. Alves (Eds.), Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco / Editora Massangana.

Zacariotti, M. E. C., & Sousa, J. L. dos S. (2019). Tecnologias digitais de informação e comunicação como recurso de mediação pedagógica. Revista Observatório, 5(4), 613–633.

Zanella, L. (1998). Aprendizagem: uma introdução. In J. L. Rosa (Ed.), Psicologia e educação: o significado do aprender (pp. 17–24). Edipucrs.

Published

2025-10-18

How to Cite

Pereira de Sousa de Mesquita, A., & Mendes Éleres de Figueiredo, R. (2025). THE USE OF PODCAST WITH STUDENTS WITH BLINDNESS AS AN EDUCATIONAL AND INCLUSIVE TOOL: AN EXPERIENCE REPORT. Revincluso - Revista Inclusão & Sociedade, 5(1). https://doi.org/10.36942/revincluso.v5i1.1047