EXPERIENCES IN BILINGUAL SCHOOLS AND CLASSES: CHALLENGES AND STRATEGIES IN THE EDUCATION OF THE DEAF DURING THE PANDEMIC FROM THE PERCEPTIONS OF TEACHERS
DESAFIOS E ESTRATÉGIAS NA EDUCAÇÃO DE SURDOS DURANTE A PANDEMIA A PARTIR DAS PERCEPÇÕES DOS DOCENTES
DOI:
https://doi.org/10.36942/revincluso.v4i1.991Keywords:
Educação dos surdos, Educação inclusiva, Educação bilíngueAbstract
This article aims to analyze how the Covid-19 pandemic impacted the scenario of deaf education in Brazil, during the first months of remote teaching. The methodology used to carry out this article was a mixed quantitative and qualitative approach, working with data from bilingual classes and schools arising from a larger research on school inclusion in times of pandemic. The results brought a reflective analysis of pedagogical practices with deaf students, carried out during the pandemic. With this, it is possible to conclude that technologies were and are important tools to guarantee the right to education, having mitigated the negative impacts of the suspension of face-to-face classes for deaf students in the period.
Downloads
References
ALBRES, Neiva Aquino; JUNG, Ana Paula. Surdos e a educação bilíngue em tempos de pandemia: o enunciATO de professores em análise. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 18, n. 4, p. 7029-7043, 2021. https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e81034
ALMEIDA, Carla Alcyone da Silva; RODRIGUES, Germana Maria de Araújo Lima. Desafios do ensino remoto para surdos no período da COVID-19. Cadernos do GPOSSHE On-Line, Fortaleza, v. 5, n. 1, 2021. https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v5i1.7485
AMARAL, Marco Antônio Franco do. Prefácio. In: SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro; AMARAL, Marco Antônio Franco do (org.). Um olhar sobre a educação contemporânea: abrindo horizontes, construindo caminhos. Cruz Alta: Ilustração, 2020. v. 1, p. 13-14.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. [Brasília, DF: Presidência da República, 2005]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 10 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. [Brasília, DF: Presidência da República, 1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. [Brasília, DF: Presidência da República, 2002]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 10 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 12.319, de 1º de setembro de 2010. Regulamenta a profissão de Tradutor e Intérprete da Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. [Brasília, DF: Presidência da República, 2010]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2010/lei/l12319.htm. Acesso em: 10 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. [Brasília, DF: Presidência da República, 2014]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). [Brasília, DF: Presidência da República, 2015]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015 2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 10 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 14.191 de 3 de agosto de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. [Brasília, DF: Presidência da República, 2021]. Disponível em:https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14191.htm. Acesso em: 10 set. 2023.
CAPOVILLA, Fernando César. A evolução nas abordagens à educação da criança surda: do oralismo à comunicação total, e desta ao bilinguismo. In: CAPOVILLA, Fernando César; RAPHAEL, Walkiria Duarte. Dicionário enciclopédico ilustrado trilíngue da língua de sinais brasileira: sinais de M a Z. São Paulo: EdUSP, 2001. v. 2, p. 1479-1490.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Brasil). Parecer CNE/CP nº 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da
Pandemia da Covid-19. [Brasília, DF: CNE, 2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/33371-cne-conselho-nacional-deeducacao/85201-parecer-cp-2020. Acesso em: 10 set. 2023.
FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2022. Apostila.
GOLDFELD, Marcia. A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sociointeracionista. 2. ed. São Paulo: Plexus, 2002.
GUARINELLO, Ana Cristina. O papel do outro na escrita de sujeitos surdos. São Paulo: Plexus, 2007.
KYLE, Jim. O ambiente bilíngue: alguns comentários sobre o desenvolvimento do bilinguismo para os surdos. In: SKLIAR, Carlos (org.). Atualidade da educação bilíngue para surdos: processos e projetos pedagógicos. Porto Alegre: Mediação, 1999. p. 15-26.
MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira; NICHOLS, Guilherme; TORRES, Regina Célia; BONFIM, Tatiane Cristina; FORNARI, Rodrigo Vecchio; IRIARTE, Anne Carolina Santana; LEITE, Eloá de Lucca; MELO, Lis Maximo e; SANTOS, Thayna Thaysa Proença; MOREIRA, Jéssica Leite Pereira. Atenção bilíngue virtual para crianças surdas em meio à pandemia do “coronavírus”: Covid-19. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2020. Anais [...]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1328/.Acesso em: 10 set. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Declaração de Salamanca sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Brasília, DF: UNESCO, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.
PASINI, Carlos Giovani Delevati; CARVALHO, Élvio de; ALMEIDA, Lucy Hellen Coutinho. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. In: PINTO, Nelson Guilherme Machado; CORONEL, Daniel Arruda; MÜLLER, Andressa Petry; GUERRA, Patrick Andrei Caron; CARVALHO, Gustavo de Souza (org.). Observatório socioeconômico da Covid-19: perspectivas econômicas e sociais diante da pandemia. Jundiaí: Paco Editorial, 2022. cap. 22.
PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Aquisição de língua portuguesa por aprendizes surdos. In: SEMINÁRIO SURDEZ: DESAFIOS PARA O PRÓXIMO MILÊNIO, 2000, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Instituto Nacional de Educação de Surdos, 2000. p. 95- 100.
PLETSCH, Márcia Denise; GLAT, Rosana. A formação de professores na perspectiva da inclusão escolar: a etnografia como pressuposto para a pesquisa-ação. Rio de Janeiro: [s. n.], 2009.
QUADROS, Ronice Müller de. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
QUADROS, Ronice Müller de; SCHMIEDT, Magali L. P. Ideias para ensinar português para alunos surdos. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.
SALLES, Heloísa Maria Moreira Lima; FAULSTICH, Enilde; CARVALHO, Orlene Lúcia; RAMOS, Ana Adelina Lopo. Educação de língua portuguesa para surdos: caminhos para a prática pedagógica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2004. v. 1.
SANTOS, Andréa Sposito Monteiro dos; FAVACHO, Hegon Henrique Cardoso; FRIEDRICH, Deise Leite Bittencourt. Estudo sobre a educação remota para alunos surdos sob o olhar do professor. Revista Faculdade Famen, Natal, v. 2, n. 3, p. 117-128, 2021. https://doi.org/10.36470/famen.2021.r2a35
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SCHNEIDER, Eduarda Maria; FUJII, Rosangela Araujo Xavier; CORAZZA, Maria Júlia.Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 569-584, 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/157. Acesso em: 10 set. 2023.
SHIMAZAKI, Elsa Midori; MENEGASSI, Renilson José; FELLINI, Dinéia Ghizzo Neto. Ensino remoto para alunos surdos em tempos de pandemia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2015476, 2020. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.15476.071
SIMÕES, Rita de Cássia da Silva. Educação na pandemia: a realidade do ensino remoto para surdos no município de Pirpirituba/PB. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa como 2ª Língua para Surdos) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, João Pessoa, 2020.
STOKOE, William C. Sign language structure: an outline of the visual communication systems of the American deaf. Buffalo, NY: University of Buffalo, 1960. (Studies in linguistics: occasional papers, v. 8).
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2008.
VIEIRA, Letícia; RICCI, Maike C. Kretzschmar. A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Florianópolis: Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina, 2020.
VILELA, Elaine Gomes; AZEVEDO, Adriana Barroso; RAMOS, Marcos Henrique Assunção. Surdocegueira e as possibilidades em meio a pandemia por COVID-19. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 5, n. 16, p. 1563-1576, 2020. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1563-1576
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mayara Vieira dos Santos, Kate Mamhy Oliveira Kumada, Adriana Pagaime
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem à licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).