Análise de Aplicativos digitais no Treino das Habilidades Comunicativas e Sociais de Crianças com o Transtorno do Espectro Autista

Authors

  • Vânia Maria Carneiro da Silva UFABC- UNIVERSIDADE FEDERAL DO ABC
  • Maria Tereza Carthery Goukart Universidade Federal do ABC

DOI:

https://doi.org/10.36942/revincluso.v2i1.846

Keywords:

Palavras-chave: Aplicativos, Habilidades, Desenvolvimento, Autismo.

Abstract

Abstract

This study presents an analysis of educational applications for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The objective was to verify the adequacies of digital applications to the educational needs of training development of communicative and social skills.

The starting point was to analyze three digital applications, ABC autism, TEO autism, PictoTEA, with usability and ease of access requirements, in addition to being free, are available on the Google Play Platform in the Portuguese language and are compatible with the Android operating system. The analysis and discussion was based on a bibliographic review of qualitative study of these digital applications according to the development of the training of communicative and social skills. Therefore, we emphasize the importance of using digital applications as an educational support medium facilitating inclusion and expanding teaching strategies. The use of digital applications serves as visuais support and strategy that can be used to help autistic children improve their skills in information processing, understanding and use of language, and understanding and interaction with their physical and social environment.

With them, the autistic child can learn in his own time and in a pleasurable way, from interactions with the software, sound resource, use of images and animations appropriate to stimuli.

 

 

 

Keywords: Applications, Skills, Development, Autism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragão, M.C.M, Bottentuit Junior, J, B; Zaquel, L.C.C. (2019) O Uso de Aplicativos para Auxiliar no Desenvolvimento de Crianças com Transtorno do Espectro Autista. Uberlândia. Olhares & Trilhas. Uberlândia |vol.21, n. 1.

Brasil (2020) Congresso Virtual Internacional Desarrollo Económico, social y Empresarial en Iberoamérica. Disponível em: <https://www.eumed.net/actas/20/desarrollo-empresarial/16-a-incluso-de-pessoas-com-transtorno-de-espectro-autista.pdf. Acesso em: 18 nov.2023.

Britto, T. C. P. (2017) GAIA: uma proposta de guia de recomendações de acessibilidade web com foco em aspectos do autismo. 2016. 257 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP.

Campelo, L., Lucena, J., Lima, A. C., Araújo, H., Viana, L.(2009) AUTISMO: um estudo de habilidades comunicativas em crianças. Revisa CEFAC. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/hQg8fHLVFBWCNmZgpNyVz9K/?format=pdf. Acesso em 15 dez.2023.

Cavalcante, J.J.; Fernandes, J.C. (2022).O uso de Aplicativos Móveis como Suporte a Alunos com Deficiência em Ambiente Escolar. Universidade Católica de Pernambuco – ÚNICA. CONEDU(2022). VIII Congresso em Educação. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_COMPLETO_EV174_MD1_ID10692_TB2925_01092022224646.pdf. Acesso em 20 nov.2023.

Gaiato, M.; Teixeira, G. (2018). O Reizinho Autista: Guia para lidar com comportamentos difíceis. Cap. 1. p. 13. São Paulo: n Versos.

Gaiato, M. (2018) S.O.S autismo: guia completo para entender o Transtorno do Espectro Autista. São Paulo: nVersos. p.22, 23, 48 e 49).

Golfetto, V. (2020) Inclusão de Pessoas com Transtorno de Espectro Autista (TEA) no Desenvolvimento das Habilidades Sociais. Universidade Norte do Paraná/UNOPAR.

Kwee, C. S.; Sampaio, T. M. M.; Atherino, C.C.T. (2009) Autismo: Uma Avaliação Transdisciplinar Baseada no Programa TEACCH. Revista CEFAC, Volume 11 Supl. 2 Páginas 217 – 226. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rcefac/a/fsDFTjzx7ZYmsQPvbsH39Vb/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 18 nov.2023.

Lucian, B.O.; Stumpf, A. (2019) Análise de aplicativos destinados ao aprendizado de crianças com transtorno do Espectro Autista. Universidade Comunitária da Região de Chapecó Brasil. Artigo. Revista Design $ Tecnologia, Vol. 09, No. 19. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/det/index.php/det/article/view/601> Acesso em 13 nov.2023.

Mentone, E. C. P.; Fortunato, I. (2019) A Tecnologia Digital no Auxílio à Educação de Autistas: Os Aplicativos ABC AUTISMO, AIELLO E SCAI AUTISMO. Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Itapetininga – SP - Brasil. Especialista em Informática Aplicada à Educação. Disponível em: < https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/12733> Acessado em 19 nov.2023.

Mendes, M. M. (2012) A argumentação em Discussões Sociocientíficas: o contexto e o discurso. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: . Acesso em 18 nov.2023.

Mendes, M. R. M.; Dos Santos, W. L. P. (2010) Discussões de temas sociocientíficos e interações discursivas em aulas de Química: o papel da verbalização e da articulação conceitual. Anais do XV Encontro Nacional de Ensino de Química. Brasília/DF, 21-24 jul, 2010. Disponível em: <http://www.xveneq2010.unb.br/listaresumosoral.htm>. Acesso em: 18 nov.2023.

Oliveira, R. A. (2020) Avaliação de Aplicativos de Jogos Educacionais no Âmbito Escolar, como contribuição no Ensino de Crianças com Transtorno do Espectro Autista. Universidade Federal do Ceará Campus de Russas, Curso de Engenharia de Software. Disponível em: <https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/55562>. Acesso em 18 nov.2023.

Pereira, N. M; Junior, N.V. (2018). O Transtorno do Espectro Autista e a Utilização de Aplicativos para Dispositivos Móveis como Ferramenta Educacional. Revista Partes. Disponível em:< https://www2.ifmg.edu.br/arcos/pos-grad-docencia/artigos-e-produtos/turma-2018-1/artigo_neuma_2018-1.pdf>. Acesso em 27 nov.2023.

Policarpo, K.; Bergmann, J. C. F. (2021) Aplicativos móveis como recursos didáticos digitais: um mapeamento na educação formal. Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de pós-graduação em Educação, Florianópolis, SC, Brasil. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tl/a/wwDqQQSQtNDHs9gJvFGvgWF/?format=pdf&lang=pt> Acesso em 20 nov.2023.

Pontes, E. L. F; Kleplarde, A. A.; Silva, T. P; Puggina, A. C. G; Apostólico, M. R.; Pino-Oliveira, A. A. (2018). Tecnologias Digitais e Recursos Físicos na Abordagem de Crianças com Transtorno do Espectro Autista. Universidade de Guarulhos – UNG- São Paulo. Revista Saúde, v.12, n. 3-4, 2018. Disponível em: http://revistas.ung.br/index.php/saude/article/viewFile/3729/2677. Acesso em 03 dez.2023.

Quirmbach, L. L., Alan & Feinberg-Gizzo, M. I., Brooke & Andrews, S. (2008). Social Stories: Mechanisms of Effectiveness in Increasing Game Play Skills in Children Diagnosed with Autism Spectrum Disorder Using a Pretest Posttest Repeated Measures Randomized Control Group Design. Journal of autism and developmental disorders. 39. 299-321. 10.1007/s10803-008-0628-9.

Rezende, L. F.; De Souza, C. J. (2021) O trabalho pedagógico e a inclusão escolar para crianças com transtorno do espectro do autismo (TEA). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano, Brasil. Disponível em: <https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21486> Acesso em 28 nov.2023.

Santarosa, L. M. C.; Conforto, D. (2015) Tecnologias móveis na inclusão escolar e digital e estudantes com transtornos de espectro autista. Revista Brasileira de Educação Especial Dic 2015, Volumen 21 Nº 4 Páginas 349 – 366. Disponível em:< https://www.scielo.br/j/rbee/a/MpWK8zLxmH36V65dv9ZWTZz/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 22 nov.2023.

Schmidt, C.; Finatto, M.; Ferreira, L. (2022) Atendimento Educacional Especializado e Autismo: Uma Aproximação as Práticas Baseadas em Evidências. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/3990/7452>. Acesso em: 20 nov.2023.

Schirmer, C. R. (2021) Pesquisas em recursos de alta tecnologia para comunicação e transtorno do espectro autista. Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) - Rio de Janeiro, RJ - Brasil. ETD- Educação Temática Digital. Acesso em 04 nov.2023.

Silva, L. C. (2008) A LDB: As Políticas Públicas e a Formação de professores rumo ao paradigma da inclusão educacional, In Silva, M. V.; Marques, M. R. A. LDB: Balanços e perspectivas para a educação brasileira. Campinas. SP. Alínea.

Silveira, L. C.G; Ribeiro, L. O. M. (2022). Tecnologias educacionais no contexto da pandemia de COVID-19: guia de diretrizes para a interface de apps inclusivos voltados a crianças com TEA. Revista Thema. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15536/thema.V21.2022.444-464.1890 v.21 n.2 2022 ISSN: 2177-2894 (online) p.444-464. Acesso em 22 nov.2023.

Sousa, C.A. F, Araujo, H.J.N; Barbosa, M.F. (2022). Ensino de habilidades sociais para pessoas com transtorno do espectro autista: uma revisão sistemática. Universidades Federal da Paraíba e Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales, Buenos Aires, Argentina. Disponível em: https://orcid.org/0000-0002-5243-5212. Acesso em 27 nov.2023.

Published

2024-10-05

How to Cite

Carneiro da Silva, V. M., & Carthery Goukart, M. T. (2024). Análise de Aplicativos digitais no Treino das Habilidades Comunicativas e Sociais de Crianças com o Transtorno do Espectro Autista. Revincluso - Revista Inclusão & Sociedade, 4(1). https://doi.org/10.36942/revincluso.v2i1.846