Characterization of the professional profile for teaching Libras in public competition notices
DOI:
https://doi.org/10.36942/revincluso.v2i1.790Palabras clave:
Competencia docente, Educación para Sordos, empleo de docentes, Lengua de señas brasileñaResumen
For teaching Libras, as in any other language, it requires professional training consistent with their attributions. Therefore, the objective of this research is to scrutinize the teaching profile required by public tenders for teaching Libras in basic education. Based on a qualitative approach, this documentary research had as its corpus notices of public tenders released from November 2015 to December 2021, involving the vacancy of effective Libras teachers in basic education. The collection of such documents was the result of consulting the virtual database of PCI Concursos. Data analysis was guided by the assumptions of content analysis, selecting the units of analysis and tabulating them in an electronic spreadsheet. It was verified, with this research, that most of the profiles of the public notices analyzed, are presented, partially in compliance with Decree n° 5.626/05, reinforcing the need to (re)think the implementation of educational and linguistic policies for the deaf, with qualified professionals, supporting quality teaching and broadly developing this student body.
Key words: Teaching competition; Deaf Education; Employment of Teachers; Brazilian Sign Language.
Descargas
Citas
ALBRES, N. A. A educação de alunos surdos no Brasil do final da década de 1970 a 2005: análise dos documentos referenciadores. Dissertação (Mestrado em Educação ), UFMS, Campo Grande (MS), 2005. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/161523513.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2022.
______. Relações dialógicas entre professores surdos sobre o ensino de Libras. 2014. 305 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial [ da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 24 de abr. 2002, seção 1, p. 23.
______. Decreto no 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamentada a Lei no 10.436, de 24
de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei no
098, de dezembro de 2000. Brasília, DF, 2005. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm>. Acesso em:
ago. 2022.
CONCURSOS NO BRASIL. Concursos no Brasil. 2007. Disponível em: <https://concursosnobrasil.com>. Acesso em: 4 abr. 2022.
DE MOURA, M.C. O surdo: caminhos para uma nova identidade. Rio de Janeiro: Revinter, 2000.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa
qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa
qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Tradução Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed,
p. 15-41.
EDITAL CONCURSOS BRASIL. Edital Concursos Brasil. 2022. Disponível em: <https://editalconcursosbrasil.com.br>. Acesso em: 2 abr. 2022
FAVORITO, W. O difícil são as palavras: representações de/sobre estabelecidos e outsiders na escolarização de jovens e adultos surdos. Tese de doutorado. Departamento de Linguística Aplicada. Instituto de Estudos da Linguagem. Unicamp, 2006.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 3 ed, 2009. Disponível em: <https://doceru.com/doc/c0xs50s>. Acesso em: 17 mar. 2022.
FOLHA DIRIGIDA. Folha Dirigida. 2000. Disponível em: <https://folhadirigida.com.br>. Acesso em: 28 mar. 2022.
KRIPKA, R. M. L; SCHELLER, M; BONOTTO, D. L. 2015. Pesquisa Documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. In: Atas do 4º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa e do 6º Simpósio Internacional de Educação e Comunicação, v.2, p.243-247, 2015. Disponível em: <https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/252/248>. Acesso em: 17 jul. 2022.
KUMADA, K. M. O. Acesso do surdo a cursos superiores de formação de professores de Libras em instituições federais. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-29032017-112901/publico/KATE_MAMHY_OLIVEIRA_KUMADA_rev.pdf>. Acesso em: 5 maio 2022.
LANE, H. The deaf experience: classics in language and education. England: Harvard University Press, 1984. 221 p.
LACERDA, C. B.F. de. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Cadernos CEDES [online], v. 19, n. 46, p. 68-80, 1998. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000300007>. Acesso em: 19 set. 2022
LACERDA, C. B. F. de; ALBRES, N. de A; DRAGO,S. L. dos S. Política para uma educação bilíngue e inclusiva a alunos surdos no município de São Paulo. In: Educação e pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da USP, São Paulo, n. 39, p. 6580, 2013. Disponível em: <https://libras.ufsc.br/wp-content/uploads/2019/09/2013-04-ALBRES-e-NEVES-_LIBRAS_Politica_educacional.pdf>. Acesso em: 19 set. 2022.
LUDKE, M; ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MIORANDO, T. M. Formação de professores surdos: mais professores para a escola sonhada. In: Quadros, Ronice Muller. (Org.). Estudos Surdos I. Petrópolis: Arara Azul, 2006.
O DIA. OMS alerta que disseminação da covid-19 está acelerando. 2020. Disponível em: <https://odia.ig.com.br/mundo-e-ciencia/coronavirus/2020/06/5937768-oms-alerta-que-disseminacao-da-covid-19-esta-acelerando.html>. Acesso em: 1 ago. 2022.
PCI CONCURSOS. PCI Concursos. 2000. Disponível em: <https://www.pciconcursos.com.br>. Acesso em: 26 mar. 2022.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D. de; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista brasileira de história & ciências sociais, v. 1, n. 1, p.1-15, 2009. Disponível em: <https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/pdf>. Acesso em: 4 jul. 2022.
SÍGOLO, C.; KUMADA, K. M. Oliveira.. Tradutor e intérprete da língua brasileira de sinais: caracterização do perfil solicitado em processos seletivos no estado de São Paulo. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 18, n. 4, p. 445-450, 2017. Disponível em: <https://docplayer.com.br/72555425-Tradutor-e-interprete-da-lingua-brasileira-de-sinais-caracterizacao-do-perfil-solicitado-em-processos-seletivos-no-estado-de-sao-paulo.html>. Acesso em: 5 jun. 2022.
SILVA, L. L. S. da; LIMA, A. F. R; POLLI, D. A; RAZIA, P. F. S; PAVÃO, L. F. A; CAVALCANTI, M. A. F. H; TOSCANO, C. M. Medidas de distanciamento social para o enfrentamento da COVID-19 no Brasil: caracterização e análise epidemiológica por estado. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.36, n.9, 2020. Disponível em: <http://cadernos.ensp.fiocruz.br/csp/artigo/1183/medidas-de-distanciamento-social-para-o-enfrentamento-da-covid-19-no-brasil-caracterizacao-e-analise-epidemiologica-por-estado>. Acesso em: 6 ago 2022.
SILVA, L. R. C. da. Pesquisa documental: alternativa investigativa na formação docente. In: IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. Anais. Porto Alegre, PUCRS, 2009. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3124_1712.pdf>. Acesso em: 8 ago 2022.
SOUZA, R. M. de. Que palavra que te falta? (o que o surdo e sua língua (gem) de sinais têm a dizer à Lingüística e à Educação). São Paulo: Martins Fontes, 1998. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/104780>. Acesso em: 5 ago. 2022.
STROBEL, K. L. Surdos: vestígios culturais não registrados na história. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/91978>. Acesso em: 7 jul. 2022.
VIEIRA-MACHADO, L. M. da C. Formação de professores de surdos:
dispositivos para garantir práticas discursivas. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 36, p. 45-
, maio/ago. 2010. Disponível em:
<http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/issue/view/156>. Acesso em: 15 ago.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2023 Denise Aparecida Bonfim, Kate Mamhy Oliveira Kumada, Felipe de Camargo Assumpção
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Todos os artigos desta revista obedecem à licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).