Audio description
A resource for including students with visual impairments in accessing geometric figures
DOI:
https://doi.org/10.36942/revincluso.v4i1.1006Keywords:
audio description, Accessibility, visual impairmentAbstract
Audio description is a communication and information accessibility resource that converts information from visual to verbal signs, primarily serving visually impaired audiences in the process of mentally constructing images. Thus, this article focuses on audio description proposals for geometric figures found in the 2020 entrance exams of the Federal Institute of Bahia. The audiodescriptions of the geometric figures were based on the Methodology for Audiodescribing Still Images (MAIE). The aim of this research was to assess the effectiveness of the parameters proposed by MAIE in the comprehension of images by visually impaired people. To do so, we relied on the perceptual-descriptive evaluation of a visually impaired consultant. Initially, the category to which the images belong was identified, in order to then define the perspective and angle from which they are presented to the viewer. Next, the way in which the information/elements of the geometric shapes should be presented inthe audio description script was described.Finally, an audio description proposal was presented for each geometric shape. It is clear that the observations made by the consultant provided very important guidelines for the textual construction of the audio description scripts, but they did not question the principles of the MAIE. Thus, we conclude that the audio descriptions proposed based on the parameters of the MAIE produced objective scripts for the audio descriptions of the geometric figures, respecting, for example, the orientation of the description from the general to the specific and the importance of the location of each element presented.
Downloads
References
Brasil. (2015). Lei no. 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência. Diário Oficial da União, 06 jul. 2015, Brasília, DF: Presidência da República. Acessado em 1 mar. 2017 pela URL: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm.
Brasil, Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. (2009). Tecnologia Assistiva.Brasília: Corde.Dondis, D. A. (2007). Sintaxe da linguagem visual. Trad.Jefferson Luiz Camargo. (3.ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Franco, E. P. C., Silveira, D. M. M., Carneiro, B. C. S., & Urpia, A. (2013). Audiodescrição para além da visão: um estudo piloto com alunos da APAE. In Araújo, V. L. S., & Aderaldo, M. F. (Org.). Os novos rumos da pesquisa em audiodescrição no Brasil. (p. 201-211). Curitiba: CRV..
Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. (2.ed). London: Edward Arnold.
Jewitt, C., & Oyama, R. (2001). Visual meaning: a social semiotic approach. In Van Leeuwen, T., & Jewitt, C. (Ed.). Handbook of visual analysis. (p. 134-156). London: Sage.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006) Reading images: the Grammar of visual design. London, New York: Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (1996) Reading images: the Grammar of visual design. London, New York: Routledge.
Liebel, V. (2011). Reconstruindo imagens - o método documentário de análise. In Anais do 15 Congresso Brasileiro de Sociologia. Curitiba, Brasil. . Acessado em 10 set. 2024 pela URL:Disponível em: https://portal.sbsociologia.com.br/portal/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2143&Itemid=171
Novellino, M. O. (2007) Fotografias em livro didático de inglês como língua estrangeira: análise de suas funções e significados (Dissertação de Mestrado). Departamento de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Pontíficia Católica do Rio de Janeiro – PUC/RJ. Acessado em 22 mar. 2017 pela URL:https://www.maxwell.vrac.pucrio.br/Busca_etds.php?strSecao=resultado&nrSeq=10597@1. O‘Toole, M. (1994). The language of displayed Art. Rutherford: Fairleigh Dickinson University Press.
Ifba. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Ministério da Educação. (2020a). PROSEL 2020 – Processo Seletivo. Caderno de Questões. Cursos técnicos de nível médio. Modalidade: Integrada. Salvador – BA, IFBA, 2020b. Acessado em 10 set. 2024 pelo URL: https://portal.ifba.edu.br/processoseletivo2020/publicacoes_pdf/INTEGRADA2020_MARCASESANGRIA.pdf.
Ifba. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Ministério da Educação. (2020b). PROSEL 2020 – Processo Seletivo. Caderno de Questões. Cursos técnicos de nível médio. Modalidade: Subsequente. Salvador – BA, IFBA, 2020b. Acessado em 10 set. 2024 pelo URL: https://portal.ifba.edu.br/processoseletivo2020/publicacoes_pdf/SUBSEQUENTE2020_MARCASESANGRIA.pdf.
Silveira, D. M. D. (2019). Audiodescrição de Charges e Cartuns no Livro Didático Digital: uma proposta de parâmetros à luz da Gramática do Design Visual (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Deise Monica Medina Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem à licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).