Training Strategies in Football for the Blind:

The Use of Assistive Technology to Initiate Blind Children in Sports.

Authors

  • Higor Cruz da Silva Instituto Benjamin Constant
  • Fábio Brandolin Instituto Benjamin Constant
  • Vagner Santos da Cruz Instituto Benjamin Constant

DOI:

https://doi.org/10.36942/revincluso.v4i1.1022

Keywords:

Blind football, Sports initiation, Assistive technology

Abstract

The present study aims to report an experience that occurred in the context of the Insertion of Technologies in Educational Products discipline, part of the Professional Master's degree in Teaching on Visual Impairment at the Benjamin Constant Institute. The qualitative research is motivated by a reflection arising from the first author's practice as a teacher in the football sports initiation project for the visually impaired at IBC, where assistive technology is used to adapt a device that aims to assist both teachers and students. during training of the sport in question. In this context, the creation of the "End of Course Signal for Blind Football Training" stands out, a presence sensor designed to provide greater safety during sporting activities, both for teachers and students involved in the initiation process. sport in blind football. The results of applying the product on the court suggest that it can be a facilitator during blind football training, providing more security and autonomy for students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolonhini Junior, M. (2004). Definição de deficiência visual e direcionamento do produto para pessoas cegas. Revista de Saúde Visual, 10(1), 25-36.

Comitê Paralímpico Brasileiro (CPB). Futebol de Cegos. Disponível em:<https://cpb.org.br/modalidades/futebol-de-cegos/>. Acesso em: 18 de outubro de 2024.

De Ruyter, P., et al. (2018). Importância da Tecnologia Assistiva para o desenvolvimento pessoal e social de pessoas com deficiência. Journal of Assistive Technology, 15(3), 78-92.

Garganta, L.; Pinto, R. (2012). Objetivos da iniciação esportiva e sua importância para os jovens. Revista de Educação Física e Esportes, 28(4), 55-68.

Minayo, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis/RJ:v Vozes, 2001.

Morato, A., et al. (2011). Sonhos e desafios das pessoas cegas em relação ao futebol. Revista de Esportes Adaptados, 5(2), 11-24.

Santos, A. (2017). Consideração das individualidades dos alunos com deficiência visual na utilização de tecnologias assistivas. Revista de Inclusão e Acessibilidade, 10(3), 67-78.

Santos, B., et al. (2018). Utilização de bolas sonoras em esportes para pessoas cegas. Journal of Blind Sports, 22(1), 110-125.

Santos, C. (2015). Promoção da saúde e bem-estar através da prática esportiva para pessoas com deficiência visual. Brazilian Journal of Sports Medicine, 18(4), 45-56.

Santos, D. (2019). Impacto da ubiquidade visual na percepção e nas emoções. Journal of Visual Perception, 30(2), 37-48.

Silva, E. (2019). Uso de tecnologia como estratégia de inclusão de pessoas com deficiência visual em atividades esportivas. Revista de Tecnologia Assistiva, 12(1), 45-56.

Silva, F., et al. (2019). Importância da classificação esportiva para atletas com deficiência visual. Journal of Visual Sports Science, 24(3), 78-92.

Silva, A.; Marques, P. (2022) Metodologia de pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Editora X.

Souza, M. (2015). A importância das tecnologias assistivas na promoção da autonomia e participação de pessoas com deficiência visual em atividades esportivas. Revista Brasileira de Educação Física Adaptada, 8(1), 23-38

Published

2024-11-22

How to Cite

Cruz da Silva, H., Brandolin, F., & Santos da Cruz, V. (2024). Training Strategies in Football for the Blind: : The Use of Assistive Technology to Initiate Blind Children in Sports. Revincluso - Revista Inclusão & Sociedade, 4(1). https://doi.org/10.36942/revincluso.v4i1.1022

Issue

Section

Relatos de experiências